Hoe social media de wereld verandert

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Hoe social media de wereld verandert

In dit artikel een toch ietwat controversieel onderwerp. Namelijk social media. Wat ons destijds (circa 15 jaar geleden) gebracht werd als een werkelijke zegen, heeft naar mijns inziens toch ook wat negatieve kanten. In dit artikel bekijken we de huidige stand van zaken over social media en geef ik mijn mening over de situatie en mijn kijk op de toekomst.

Oorsprong

De grondslag van social media ligt bij Mark Zuckenberg. Deze heeft samen met andere studenten Facebook opgericht. Dit platform was in eerste instantie een experiment dat bedoeld was voor studenten van de school. Laat het nu net zijn dat het veel breder werd opgepakt. Er kwamen steeds meer scholen en universiteiten in aanraking met Facebook tot op enig moment bijna alle scholengemeenschappen in de Verenigde Staten hiermee in aanraking kwamen. Het was dit moment dat het medium de hele wereld overging en iedereen het ging gebruiken. Het was natuurlijk enorm populair geworden. Hieropvolgend zagen Twitter en Instagram het licht. Tegenwoordig kennen we natuurlijk ook TikTok, Youtube en WhatsApp.

Privé vs zakelijk

Er valt veel over social media te zeggen. Door alle populariteit heeft het op zakelijk vlak ook een enorme dimensie gekregen. Ik ben bijvoorbeeld van mening dat social media privé gezien waardeloos is. Daarentegen vind ik het zakelijk van toegevoegde waarde. Het is hierom dat ik social media alleen maar heb vanuit zakelijke overwegingen. Op zakelijk vlak heeft het de wereld ook enorm veranderd. Denkt u bijvoorbeeld aan de verschrikkelijke advertenties die maar door lijken te gaan. Er komt geen eind aan. Dit is het nadeel. Tegelijkertijd zijn er daardoor veel bedrijven vindbaar op internet of social media. Social media zorgt soms voor nog meer resultaten dan Google. In mijn dagelijks leven als ondernemer heb ik hier veel aan als het gaat om werven van nieuwe klanten. Voor alle voor en nadelen op een rij van social media op zakelijk vlak, klikt u dan hier.

Er zit echter ook een andere kant aan social media. Veel mensen dossen zich behoorlijk uit een zo goed mogelijke indruk van hun leven te geven. Veel is daarom ook mooier dan het eruitziet of zelfs nep. Dit kan echter onbewust wel een negatiever zelfbeeld geven voor mensen. Het is dit waar men (en vooral de jongeren) waakzaam voor moeten zijn. RTL-nieuws heeft een leuk artikel over de voor en nadelen van social media volgens jongeren, klikt u hier voor het artikel.

In dit artikel heb ik even mijn mening weer kunnen botvieren over het onderwerp. Ik hoop dat u het leuk vond om te lezen. Heeft u een suggestie voor een eventueel artikel? Ik hou me graag aanbevolen. Doet u een verzoek op de contactpagina.