Tips om beter te slapen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Tips om beter te slapen! We kijken in dit artikel naar eventuele tips die u kunt toepassen om uw slaap te verbeteren. Weltrusten!

Als blog waar onder andere ontspanning een belangrijke rol speelt, is het daarom niet raar om dit artikel hier tegen te komen. Slaap is enorm belangrijk. Het zorgt voor behoudt van focus, concentratie en u bent simpelweg veel fitter als u hier structuur in heeft. In dit artikel gaan we dan ook kijken naar de effecten van een goed slaapritme en wat u concreet kan doen om beter te slapen ofwel beter in slaap te komen.

Slaap als spil

Zoals al benoemd in de vorige alinea is slaap van uiterst belang. Een goede nachtrust is essentieel voor gezonde hersenen. Voor een uitgebreid rijtje van voordelen (dit zijn er nogal wat moet ik u bekennen) raad ik u aan om dit artikel eens te bekijken. Dit kan u wellicht helpen om u wat meer te motiveren. Dan zullen we nu kijken naar een aantal tips.

Omgeving

Hier zult u wellicht niet van opkijken, maar uw elektronische omgeving speelt een rol als het gaat om uw nachtrust. Als u voor dat u naar bed gaat nog intensief bezig bent op bijvoorbeeld een computer, dan zal dit uw slaap niet ten goede komen. Zelf had ik hier ook altijd mee te maken. Wat ik tegenwoordig doe is tijdig de computer uit zetten en een boek lezen in bed. Hierdoor ontdoe ik mezelf van de straling van een scherm of telefoon waardoor ik moe wordt en prettiger in slaap kom. Ik kan u dit warm aanbevelen. Wees u bewust van uw omgeving en creëer een beetje discipline om dit ook echt te doen. Na een poosje zal dit automatisme worden.

Voorbereiding

Gepaard met uw omgeving gaat u persoonlijke voorbereiding. Zo is het bijvoorbeeld funest als u vlak voor het slapen gaan nog een maaltijd of een uitgebreide snack gaat eten. Uw spijsvertering wordt dan weer behoorlijk aan het werk gezet en hierdoor zult u merken dat u moeilijk in slaap kan komen. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld voor cafeïne. De meesten van ons nemen allemaal een kop koffie tussen acht en negen uur. Prima, u dient het hier wel bij te houden. Cafeïne beïnvloedt namelijk onze biologische klok.

Door met deze twee zaken eens te gaan reflecteren op uzelf kunt u wellicht al wat verbeteringen maken. Ik kan het u in ieder geval warm aanbevelen, aangezien ik me houd aan bovenstaande zaken. Voor meer informatie over het belang van een goede slaap kunt u ook nog eens kijken naar dit artikel van UMC Utrecht.

Mocht u een leuk idee hebben voor een artikel? Stuurt u gerust een bericht met het formulier op de contactpagina. Fijne dag gewenst.