Hoe train je zelfbeheersing?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Allereerst wil ik natuurlijk niet impliceren dat ik alwetend ben en wel even het antwoord heb op deze vraag met een methode die voor iedereen werkt. Dat spreekt voor zich. In dit artikel deel ik puur dat wat voor mij enorm werkt als het gaat om zelfbeheersing. Er zijn tegenwoordig nog al wat verleidingen.

Het nut van zelfbeheersing

Zoals net al aangegeven zijn er vandaag de dag enorm veel verleidingen. Zo hebben we nu ook social media waar men (indien er niet op verdacht) maar zo verscheidene minuten of zelfs uren aan het swipen is of mensen zoekt. Met de komst van het internet zijn er vele middelen tot onze beschikking die een enorme afleiding kunnen zijn. Het gematigd consumeren van deze zaken is een must wat mij betreft. Het is toch complete tijdverspilling als het er op neer komt. Zelf denk ik dat het feit dat Nederlanders het minst aantal uren werken in Europa (en waarschijnlijk voor een groot gedeelte in de hele wereld) zich op bepaalde momenten toch vervelen. In dit artikel komt deze statistiek afkomstig van het CBS terug. Op het moment dat u ambitieus bent of bepaalde doelen heeft is het dus zeer relevant om een bepaalde mate van zelfbeheersing te hebben.

Het ontwikkelen van zelfbeheersing

Zelf merk ik dat het heel fijn is om zelfbeheersing te hebben. Een paar jaar terug had ik momenten dat ik erg lui en ongemotiveerd was. Ik heb gemerkt dat door het concreet formuleren van mijn doelen en deze voor de dag op schrijf en weg zet in een weekplanning ik een enorme motivatie boost krijg en tegelijkertijd een stok achter de deur. Zelf denk ik (dit ervaar ik althans) dat het dopaminegehalte een rol speelt. Op het moment dat ik me van bepaalde zaken onthoud waarbij dopamine vrijkomt, maar ook bijvoorbeeld het eten van zoetigheid dan merk ik dat ik gemotiveerder ben. Dit is niet bewezen in onderzoek maar iets wat ik zelf ervaar. U kunt dit natuurlijk altijd proberen. U mist niks.

Wat wel bewezen is, is dat bijvoorbeeld sport en voeding een belangrijke rol speelt voor het op peil houden van het dopaminegehalte. Etos heeft hier ook iets over staan op hun website.

In dit artikel een beknopte beschrijving van de relevantie van zelfbeheersing en wat ik hier persoonlijk aan doe om meer zelfbeheersing te krijgen. Heeft u nu een suggestie voor een artikel? Stuur uw verzoek vrijblijvend middels het contactformulier.